Wat is precies het verschil tussen SEO en Zoekmachine Marketing?

Marketing is geëvolueerd, net als de taal die we als marketeers gebruiken. We zijn allemaal schuldig aan het rondgooien van jargon en acroniemen die onze klanten vaak in verwarring brengen. Laten we eerlijk zijn. Wij als marketeers zijn waarschijnlijk ook de helft van de tijd in de war over wat bepaalde termen betekenen!

Twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt zonder een duidelijk begrip van hoe ze gerelateerd zijn en hoe ze verschillen, zijn SEO en Zoekmachine marketing (SEM). Ze hebben een symbiotische relatie en, wanneer beide optimaal worden benut kunnen ze geweldige marketingresultaten opleveren.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt traditioneel gezien als een onderdeel van Zoekmachine Marketing (SEM), dat zowel betaalde als organische tactieken omvat. Tegenwoordig wordt Zoekmachine marketing echter uitsluitend gebruikt om naar betaald zoeken te verwijzen. Volgens Search Engine Land is zoekmachinemarketing “het proces van het verkrijgen van websiteverkeer door advertenties op zoekmachines te kopen”. Zoekmachineoptimalisatie wordt daarentegen gedefinieerd als ‘het proces waarbij verkeer wordt opgehaald uit gratis, organische, redactionele of natuurlijke zoekresultaten’.

SEO-disciplines moeten voortdurend evolueren om gelijke trend te houden met de steeds veranderende algoritmen van Google. Maar één ding is constant: SEO bestaat uit on-page en off-page activiteiten als de twee belangrijkste pijlers.

Maak waardevolle inhoud van hoge kwaliteit die jouw doelgroep nuttig zal vinden, zoals blogartikelen en het kopiëren van webpagina’s voor de optimale zoekmachine marketing. Dit helpt om je autoriteit in de loop van de tijd te vestigen en resulteert in meer organisch websiteverkeer, meer kansen voor inkomende links en, belangrijker nog, meer conversies.

Bij SEM gaat het er alleen om dat je zichtbaarheid in de zoekresultaten krijgt via betaalde advertenties op zoekmachines zoals Google. Deze advertenties worden gewoonlijk pay-per-click (PPC) -advertenties genoemd. Er zijn tal van andere termen die worden gebruikt voor SEM-activiteiten, waaronder CPC-advertenties (kosten per klik), betaalde zoekadvertenties en betaalde zoekadvertenties.

Met PPC-advertenties kun je potentiële kopers targeten door middel van relevante advertentieteksten en zoekwoorden die overeenkomen met hun zoekopdrachten. PPC-advertenties worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines naast organische vermeldingen.